11.10.2014

Startet dagen med varm sjokolade på choklad fabriken på Sødermalm

Fant en meget kul telefonkiosk

Kunst

Utsikten fra Gondolen

Utsikt over Søder

Gøtagatan, Sødermalms handlegate

Utkanten av Gamla Stan

Utsikt fra museet Skansen

Vi  fikk med oss en ganske intens slosskamp

Utsikt mot byen

Grøna Lund

Båttur

Utsikt mot Gamla Stan

Gamla Stan

Jeg har hatt det så kjekt i dag. Vi startet med en tur på Sødermalm også kalt Søder. Denne delen av byen er litt mer bohem og avslappet, noe jeg likte veldig godt. Vi brukte litt tid i Gøtagatan, som er hovedgaten på Søder, hvor jeg blant annet fikk kjøpt meg en ny kåpe. Vi tok også turen innom på choklad fabriken avdeling Søder og nøt enda en kopp med himmelsk sjokolade. Etter spaserte vi til et utsiktspunkt som het Gondolen. Der hadde vi utsikt ut mot Stockholms skjærgård og inn mot hele byen. Det var så vakkert. Etter en liten pause på hotellrommet tok vi turen videre til Djurgården. Dette er en kjempe idyllisk øy like utenfor Stockholm sentrum. Man kan både gå og ta buss dit, men vi valgte å ta båt, og det er jeg virkelig glad for. Det var så fint. Vi fikk sett hele Stockholm, både sentrum, Gamla Stan og Søder, i det solen gikk ned. Det bilde kommer jeg aldri til å glemme.

På Djurgården finner man mange forskjellige museer slik som Abba-museet, Vasa-museet, Skansen osv. Jeg hadde mest lyst på Skansen, og slik ble det. Skansen er et friluftsmuseum hvor de både har koselige små bygninger fra gammelt av og en slags dyrepark. De hadde blant annet bjørner, ulver og gauper der, noe jeg synes var ganske fascinerende.  Det var også mulig å kjøpe alt av svensk tradisjon der, både når det gjelder mat og kunst. Kjempe koselig etter min mening! Etter enda en lang dag med mye gåing tok vi båten tilbake til Gamla Stan (hvor hotellet vårt ligger) og fant oss en koselig italiensk restaurant. Vi spiste kjempe deilig Carbonara til middag og avsluttet det hele med svenske sjokoladeboller og kaffe til dessert. Akkurat nå ligger jeg i senge, nydusjet og ferdigpakket, og er snart klar for en eller annen svensk film kombinert med brus og snacks.

Håper dere har hatt en like bra dag som meg!

Anne-Marthe

11.10.2014 kl.21:49

Hørtes ut som en fin dag! Flotte bilder, :)
marienilsen

Mitt navn er Marie. Jeg er 19 år og kommer fra den lille vestlandsbyen Ålesund. Her på bloggen skriver jeg om mote, interiør og reising. Om du har noen spørsmål kan du enten kommentere her på bloggen, eller sende mail til mie96@live.no